Siden er under opbygning
Kursus i Latinamerikansk Percussion
Kurset vil være en grundig og systematisk gennemgang af rytmer og rytmeinstrumenter fra Cuba – og evt. Brasilien.
Spilleteknikkerne vil blive demonstreret og øvet, og rytmerne vil blive bygget gradvist op, bl.a. ved hjælp af fonetik (rytmerne sunget) og traditionelle sange.
Der vil bl.a. blive arbejdet med stilarter som rumba, son montuno, cha-cha-chá og mambo-guaracha.
Conga er et utroligt vigtigt instrument og vi vil derfor også bruge meget tid på dette.
Herudover arbejdes der med: bongos, claves, timbales, maracas og guiro.
Hvis der arbejdes med brasilianske stilarter vil det være rytmer som: samba moderno, samba batucada, bossa nova, og baion. Instrumenter: Surdo, ganza, reco-reco, tamborim, ago-gô, conga/atabaque, triangel, cabasa m.m..
Efter behov vil der blive arbejdet med de forskellige percussioninstrumenters brug til fusion med f.eks. rock og jazz.Der kræves absolut ingen forudgående kendskab til hverken rytmer eller instrumenter og der er jo ingen der bliver percussionister på ét kursus.
Hvert kursus vil naturligvis blive tilpasset holdets niveau og ønsker – og vil derfor være forskelligt fra gang til gang.
Der vil blive lagt mest vægt på at rytmerne fungerer – ikke at vi når mange forskellige!
Congas • Tumbadoras
Dette kursus er baseret på min lærebog:
Congas • Tumbadoras – Your basic conga repertoire – From Cuban music and Salsa to Rock, Jazz and Samba.
Et utroligt populært kursus, da congas i dag er et af de mest populære percussion instrumenter.
Ligesom bogen, er dette kursus bygget gradvist op. Vi begynder med de grundlæggende typer af slag og teknikker og herfra går turen igennem et udvalg af vigtige rytmer og stilarter.
Udgangspunktet er de cubanske grundrytmer. Herfra arbejder vi viddere med disse rytmers brug til f.eks. rock og jazz.
Vi når sikkert også at spille samba, merengue, soul conga m.m.
Målet er at udøveren opnår teknisk og musikalsk alsidighed og, på længere sigt, får mulighed for at opbygge sine egne rytmetyper og frihed til selv at vælge spillestil.
Fonetikken (rytmerne sunget) er et vigtigt værktøj for at få rytmerne til at fungere og vil derfor også blive brugt flittigt på kurset.
Der kræves absolut ingen forudgående kendskab til hverken rytmer eller instrument. Hvert kursus vil naturligvis blive tilpasset holdets niveau og ønsker – og vil derfor være forskelligt fra gang til gang.
Vidderegående kurser
Ethvert ønske om højere niveau eller specielle rytmer og stilarter er velkomment.
Idéen med denne lærebog er nettop at conga repertoiret skal være all-round.
Niveauet bestemmer man selv.
Kurser kan også omfatte andre percussion instrumenter og opbygning af en sammenspils gruppe med piano, bas, sang osv.
Kort congakursus
I 2012 udkom bogen “Den lille congabog”. Denne bog kan naturligvis også være materialet til et begynder kursus.
Drum Circle – Tromme Cirkel og Mørke Rumba
Her er mulighed for en musikalsk oplevelse for alle, der føler sig tiltrukket af trommens kraft og energi – begyndere som øvede!
Vi spiller congas og andre trommer (især håndtrommer) og evt. også nogle latinamerikanske rytmeinstrumenter.
Her gælder det ikke om at spille arrangementer, men om at holde – og nyde – en dejlig swingende rytme, og at gøre den bedre og bedre jo længere tid vi spiller.
Under forløbet underviser jeg også i almen rytmetræning og fonetik (dvs. rytmer og instrumenter sunget).
Vi vil ofte være flere på samme instrument, så der vil altid være en at støtte sig til!
Vi spiller og spiller og spiller – på vores niveau!
Alle er velkommen – alle kan være med!
Plej den musiske side af dig selv og lad op med både fysisk og mental energi.
Mørke Rumba
Vi bygger først en helt enkel rumba (guaguancó) op
med congas, clave, cascara (stikker på en træblok) og et enkelt kor (coro).
Når rytmen begynder at fungere, slukkes lyset og vi spiller (fra 1,5 til 3,5 timer) og spiller og spiller ………..
Det giver en utrolig dejlig ro under og efter denne session. Og det bedste er at du kommer til at føle hvor meget det betyder at spille en enkel rytme i lang tid …. det bliver musik!
Rytmisk sammenspil – Salsa band
Salsa er cubansk musik, der igennem årene har optaget elementer fra Sydamerika, Caribinen og USA. Alle lande i Sydamerika og Caribien har deres egen folkemusk, men salsaen er blevet en slags fælles sprog.
Salsaen nyder i øjeblikket stor popularitet over hele verden, og bruges i stigende omfang også som inspirationskilde indenfor andre musikformer.
Bunden i Salsa leveres af en fyldig percussiongruppe, typisk congas, bongos, timbales, maracas, guiro, claves og evt. trommesæt – i tæt samarbejde med bas, piano og evt. guitar.
En forsanger og et kor står for det vokale arbejde, og i langt de fleste orkestertyper medvirker også en blæsergruppe og evt. strygere.
På kurset vil vi bygge numrene op fra bunden med udgangspunkt i de tilhørende sange.
Vi vil sætte numrene sammen lag for lag, sådan at alle kommer til at kende salsaens byggeklodser – alle elementers sammenhæng.
Deltagelse på dette hold kræver at du kan læse lidt noder og at du kan orientere dig på dit instrument.
Percussionisterne kan uden problemer klare sig uden noder, men kendskab til instrumenterne er nødvendig!
Vi spiller og spiller og spiller – på vores niveau! Vi vil ofte være flere på samme instrument (f.eks. piano), så der vil altid være en at støtte sig til!
Der vil måske blive brugt numre fra ”Salsa Sammenspil” (WH), men hovedsageligt vil vi spille mine medbragte arrangementer. (Disse kan desværre ikke udleveres i komplette sæt).
“Fra Columbus til Salsa”
Et levende foredrag om cubansk musik med
Birger Sulsbrück
Foredraget tager udgangspunkt i den del af Cuba’s musikhistorie, der har dannet grundlag for den populærmusik, vi kender i dag: Salsa, cha-cha-chá, son, mambo, rumba o.m.a.. Mange kender grupper som Buena Vista Social Club og Afro Cuban All Stars, men der er også mindre kendte kunstnere, som har haft lige så stor betydning for denne dejlige musik’s verdensomspændende udbredelse.
Birger Sulsbrück optræder i tre forskellige roller i løbet af foredraget:
1) Historie-fortælleren med sit manuskript, der giver korte facts og kommentarer til de forskellige perioder i Cuba’s musikhistorie.
2) Musikeren, der præsenterer de cubanske rytmeinstrumenter efterhånden som de dukker op i musikeksemplerne.
3) Eleven/forskeren, der fortæller om dejlige og pudsige oplevelser fra sine rejser til Cuba (og New York) – f.eks. den første danse-lektion og den første koncert med hans eget danske salsa band på Cuba i 1983 foran 50.000 mennesker.
Vi hører original-indspilninger af stilarter som habanera, son, og danzón. Og vi hører forskellige orkestertyper som Orquesta Típica, Charanga Francesa, Jazz Band Cubana (Banda), Son Sexteto og Son Conjunto.
Vi når også et smut forbi New York og møder mambo’en, “Kongen af Salsa” Tito Puente og pladeselskabet Fania.
Vi slutter af med musikken af i dag fra både Cuba og New York – og hører også hvor forskellige de to er.
Praktiske oplysninger
Lokale: Foredraget kan finde sted i en hyggelig læsesal, i et stort lokale eller i en koncertsal, alt efter ønske og muligheder.
Scene: Der bruges minimum 2,5 x 4,5 meter til “talerstol” (medbragt nodestativ) og 2 borde til mit udstyr og percussion-instrumenter. Gerne i gulvplan. Gulvplads foran bordene til conga trommer m.m..
Lyd: Jeg medbringer selv et lydanlæg der vil være nok til 150 personer.
Varighed: Ca. 2 timer.
Muligheder for udvidelse af foredraget med levende musik
Der er to muligheder:
1: Coco Son
Coco Son er en salsa kvartet med Birger Sulsbrück og tre cubanere. Den medvirker ved præsentationen af de forskellige rytmeinstrumenter og ved enkelte af de forskellige stilarter. De gamle musik-typer vil naturligvis stadig blive præsenteret med original-indspilninger.
Kvartetten kan naturligvis også indgå som en koncertoplevelse efter foredraget.
2: Salsa Na’ Ma
Den maksimale oplevelse opnås ved at foredraget forlænges med en koncert med Birger Sulsbrück’s 11 m/k band Salsa Na’ Ma.






